dijous, 30 de març del 2023

Nº 377. Una nova espècie d'aranya hipogea del Marroc

 

                                                Soumia Moutaouakil, al laboratori

Al llarg de les vint expedicions dins del Projecte de Bioespeleologia Atlas al Marroc (2001-2019), el Dr. J. A. Barrientos de la Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra, va estudiant el material recollit d'aranyes. Ja ha descrit unes 15 espècies noves de cavitats marroquines, recollides en aquestes exploracions.

                                    L'encapçalament del treball descriptiu

L'última, que recentment ha publicat, és Lepthyphantes soumiae, pertanyent a la família Linyphiidae. Aquesta espècie, l'hem volgut dedicar a Soumia Moutaouakil, investigadora de la Faculty of Sciences Semialia (FSSM), Cadi Ayyad University, Marrakech, per la seva gran dedicació a la recerca i estudi de la interessant fauna hipogea del Marroc i en agraïment a la seva col·laboració durant la nostra campanya del 2019.

En aquest article inserim dues fotos i una part del text del treball descriptiu aparegut recentment, tot mantenint la llengua castellana original de la publicació.

                                                                   La nova espècie

Introducción:

Aunque hay algunas publicaciones en las que se mencionan diversas especies de arañas de Marruecos, la realidad es que el conocimiento faunístico de este país es relativamente pobre. Denis, en 1956, hizo una primera recopilación de la información existente sobre las arañas de Marruecos. En ella solo se mencionan 14 especies de la familia Linyphiidae; ninguna pertenece al grupo de géneros relacionados con Lepthyphantes Menge 1866, aunque en aquellas fechas (Machado, 1940) ya se conocía de Marruecos a Lepthyphantes pieltaini.

Un año después (Denis, 1957) describió Lepthyphantes aelleni. Más adelante, Brignoli (1978) describe Lepthyphantes maurusius y Bosmans (1985), algo más tarde, menciona de Marruecos a Lepthyphantes brevihamatus Bosmans, 1985, Palliduphantes cadiziensis (Wunderlich, 1980) y Tenuiphantes tenuis (Blackwall, 1852). Ya en este siglo, Tanasevitch (2014) añade la mención de Lepthyphantes longihamatus Bosmans, 1985, y describe tres especies más: Lepthyphantes longipedis, Lepthyphantes taza y Megalepthyphantes brignoli.

Finalmente Barrientos et al. (2020) describen otras diez: Lepthyphantes almoravidus, Lepthyphantes biospeleologorum, Lepthyphantes ensiferus, Lepthyphantes fadriquei, Lepthyphantes imazigheni, Lepthyphantes lamellatus, Lepthyphantes leknizii, Lepthyphantes sasi, Palliduphantes banderolatus y Palliduphantes megascapus.

La mayoría de los datos conocidos proceden del medio hipogeo, dado que las formas cavernícolas son las que han despertado mayor interés.

La Associació Catalana de Bioespeleologia (BIOSP), con el soporte del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, ha realizado numerosas campañas de  prospección en cavidades de Marruecos, principalmente en la zona del Alto Atlas. El estudio de las arañas capturadas en esas expediciones se ha iniciado recientemente. Fruto de ello son dos publicaciones (Barrientos et al., 2019; 2020) así como la exposición de estos estudios en diversas reuniones científicas.

Durante la campaña de 2019, BIOSP centró prioritariamente los muestreos en la franja norte de la cordillera del Rif. Entre los ejemplares obtenidos (además de L. pieltaini) han aparecido algunas novedades; la descripción de una de ellas se presenta en este trabajo.

Encara queda per determinar, part del material recollit, amb la seguretat que hi sortiran algunes novetats. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada